Ökad hårtillväxt/ PRP

PRP - platelet rich plasma

även kallad vampyrbehandling

PRP är en naturlig och komplikationsfri behandling med kroppseget material. Plasma med tillväxtfaktorer utvinns ur ditt blod, för att sedan återinjiceras i hud eller hårbotten. Det är en icke-kirurgisk behandling som använder kroppens egna naturliga läkningsprocess för att återställa, främja och få tjockare hår.

Plasman kan väcka vilande hårsäckar och få håret att växa igen.

Hur går en PRP behandling till?

“Growth Factor Injections” (PRP) är en revolutionerande behandling som använder kroppens egna tillväxtfaktorer för att stimulera folliklar och främja ny hårväxt. På sätt och vis spelar tillväxtfaktorer en budbärarroll som signalerar till hudens celler att arbeta. Behandlingen består av en injektion i skalpen av din egen kropps plasma, med målet att stimulera skalpen till att främja hårväxten.

Steg 1 – Tar blod

Din behandlare tar ca 2 tsk blod från din arm, på samma sätt som om du skulle ta ett vanligt blodprov.

Steg 2 – Lägger rören i centrifugen

Blodet läggs sedan i en centrifug och centrifugeras under ca 5-10 minuter. Denna process separerar blodplättarna från blodet.

Steg 3 – Tar upp plasman i sprutan

Plasman aktiveras i en speciell process utvecklad av Advanced Dermatology och man separerar åtminstone åtta viktiga tillfäxtfaktorer precis innan injicering för att förbättra dess läkande egenskaper.

Steg 4 – Behandling

Den aktiverade plasman injiceras i området som saknar hår för att stimulera nytillväxt.

Hur påverkar trauma hårtillväxten

Denna variant kan uppstå om vi utsätts för starka och traumatiska upplevelser som t.ex extrem stress, olyckor, feber/infektioner, barnafödsel eller stora operationer. Växtfaserna för hårstråna kan då plötsligt förändras och i olika hastighet kan håret ramla av då växtfasen (anagen fas som varar upp till 6-7 år) övergår till vilofas (telogen fas).

Byte till den telogena fasen kan ske väldigt snabbt. Ibland sker detta inom några veckor och stora mängder hår kan falla av. Ibland kan det däremot dröja upp till flera månader innan hårstråna ramlar ut och då kan det vara svårt att reda ut den egentliga orsaken till håravfallet. Vi har sett många fall av olika trauman som tappat håret relativt snabbt.

Hur påverkar DHT och Testosteron hårtillväxten

Testosteron & DHT är det som kan minska hårväxten. DHT är det som gör att kroppshår och ansiktshår börjar växa på män och ämnet är viktigt för att nå könsmognad. Senare i livet är det dock samma androgener (främst DHT) som gör att hårsäckarna krymper.

Ju längre tid hårsäcken utsätts för DHT, desto mer förminskad blir den samtidigt som hårstrået blir kortare och tunnare. DHT får även hårstrået att snabbare gå in i vilofas, vilket innebär att hårstråna blir tunnare och kortare samt minskar i antal. Dessa faktorer tillsammans bidrar till en märkbar förtunning av håret.

Hur påverkar sköldkörteln hårtillväxten

Sköldkörtelsjukdomar inverkar dramatiskt på kroppens allmäntillstånd, hud och hårväxt. Innan någon behandling inleds måste vi ha färska prover på sköldkörteln. Sköldkörteln är en liten körtel som sitter på strupens framsida. Problem med sköldkörteln drabbar kvinnor betydligt oftare än män.

Hårsjukdomen Alopecia Areata- När Immunförsvaret attackerar hårsäckarna

Alopecia Areata är en autoimmun sjukdom som drabbar personer i alla åldrar.

De hårlösa fläckarna uppstår var som helst på huvudet, ofta  som runda eller ovala fläckar, 1-3 cm tvärsöver. Det är inte ovanligt att man har flera fläckar samtidigt som dessutom kan flytta sig till andra ställen på huvudet.

Orsaken är att immunförsvaret av någon okänd anledning attackerar hårsäckarna och får dem att lämna den anagena växtfasen och släpper hårstrået. Denna process kan vara mycket snabb och det är inte ovanligt att personer kan få en kal fläck inom 24 timmar.

Ju kortare tid man har haft dessa fläckar ju större sannolikhet är det att håret växer tillbaka. Många gånger försvinner fläckarna av sig själv, men kan komma tillbaka senare i livet. En bidragande orsak till utbrotten på denna sjukdom är stress och oro.

Kunden på bilden har gjort flera behandlingar.

Både huden och håret kan behandlas med PRP.

PRP kan även användas vid ansiktsbehandling med microneedling för större effekt av behandlingen, eller som ett läkande hölje efter mer invasiva behandlingar som Fraktionerad Co2- laser. Injektionerna ger kroppen signal om att producera kollagen, den främjar läkning och har dessutom en kraftfull antiinflammatorisk effekt.

Injektion Blodplasma/ PRP en behandling (45 minuter) 2 000 kr

Tidsbokning konsultation/ behandling till:

Leg. Sjuksköterska Anna Tholén

Certifierad Injicerare av Estetiska Injektionsrådet.

BOKA DIREKT